Karlstadtjej som pluggar på Santa Monica College i Los Angeles, USA.




lördag 4 september 2010

NYC med malin och emma

Bättre sent än aldrig kommer nu ett inlägg från min semester i New York med malin och emma. Vi hade det verkligen grymt bra, jättekul :D Är så himla glad att de kom och hälsade på mig, vilka kompisar jag har :D och att sen få 5 dagar i världens bästa stad, ja då kan det väl knappast gå fel! Här kommer en beskrivning om vad vi gjorde:

Torsdag: Efter att ha jobbat i stort sett hela dan körde sen min host mom och alla barnen mig till flygplatsen, kom dit 5o min innan flyget skulle gå så jag trodde nästan att jag skulle missa det men hon lugnade mig och sa att jag hinner utan problem, och självklart gjorde jag det! Känslan i kroppen när jag landade i New York var underbar, jag visste att jag hade 5 dagars semester framför mig men mina bästa vänner! Flygresan tog bara 50 min och det första jag gjorde var att hoppa in i den klassiska gula taxin för att åka mot hotellet som låg mitt på manhattan vid times square. Där utanför hotellet stod Emma och Malin och väntade och det var så himla skönt att se dem och krama om dem, härlig känsla, över 7 månader sen vi sågs ju! men det tog bara 5 min innan allt kändes som vanligt igen :) vi gick upp på hotellrummet och hade lite catch up time innan vi gjorde oss i ordning för att gå och käka middag. Det blev jättegod mat på applebees och sen lite småshopping i tmes square innan det var dags att gå tllbaka till hotellet där vi somnade gott efter dagen långa resande och jobbande.

Fredag: Vaknade pigga och glada och tog oss till närmaste starbucks för frukost, där blev det mozarella och fresh tomato panini innan vi begav oss mot metron för att åka mot staten island ferry terminal. Efter att ha räknat ut vilken sida vi skulle stå på för att se frihetsgudinnan (sprang fram och tillbaks ett par gånger)fick vi våra bilder av henne och begav oss tillbaks mot manhattan. Där började vi prommenera förbi battery park, tjuren på wall street, wall street och ground cero och brooklyn bridge och sen gå vidare upp på Broadway. Sen blev det lite shopping på 5 th avenue innan vi till min stora lycka begav oss mot perry street i greenwitch village där Carries lagenhet i sex and the city ligger i samma område låg även marc jacobs där alla tre hittade fynd innan det var dags att bege oss tillbaka mot hotellet med våra ömmande fötter som hade hunnit gå igenom områdena Lower manhattan, civic center, tribeca, soho, lite chinatown och greenwitch village. På kvällen blev det mysig middag med massor med prat och lite shopping.

Lördag: Frukost på starbucks sen blev det att ta metron till Madison square garden där det blev lite bilder och kolla runt lite innan vi begav oss mot Empire state building där jag faktiskt aldrig har varit uppe trorts att det är mitt 3 e besök i NY. Där blev det lite köande och ett massa hissåkande och tre nervösa svenska tjejer som till slut kom upp på 86 våningen. Helt fantastisk utsikt, man kunde se jättelångt. Trots att det var så högt och att man blev lite höjdrädd var det värt varenda dollar för att komma upp. Efter Empire state bagav vi oss mot metron för att försöka åka upp mot Central park. Där krånglade det till sig lite med tunnelbanorna och på något sätt lyckades vi hamna i Harlem. När vi inte fattade varför de inte stannade på alla stopp på vägen fick vi till svar "You are on the expresstrain baby" hahaha ja ja men vi tog rygg på en italiensk familj eller så var det snarade de som tog rygg på oss. För i övrigt så trodde de att vi var från Schwiez och de kunde inte ett ord engelska hahah. Väl framme i Central park valde vi som många andra att ta en guidad cykel taxi där vi lyckades fatta ca 50 % av vad guiden sa men det funkade bra ändå. Vi åkte på en timmes tur och vi hann se jättemkt för att nämna något så såg vi fontänen som är med in vänner introt, Strawberry fields, bethseda terrase där den kända restauranten central park boathouse ligger. Sen på kvällen blev det en mysig middag på en italiensk restaurant där vi inte passade in haha.

Söndag: Startade dagen med American pancakes som till malin och emmas stora besvikelse inte var goda alls. haha man lär sig av sina misstag, kanske skulle varnat dem att de inte var som svenska. eftersom det verkligen hällregnade så blev vi inte så sugna på att gå runt på manhattan så då kom jag på att vi kunde åka till en outlet i new jersey. vi gick och köpte biljetter och 20 min senare satt vi på en fullproppad buss på väg mot Woodbury premium commons outlets. Där tillbringade vi hela dagen med att shoppa på Polo Ralph lauren, Nike, adidas, levis och massa massa annat. Malin och emma shoppade som galningar, själv tog jag det lugnt och handlade ingenting till mig själv. Efter en shoppinggalen dag så skulle vi sätta oss på bussen mot manhattan igen. 45 min sent kom bussen och sen satt vi där genomblöta i bilköer (pga översvämning) och en tur som skulle ta 1 timme tog över 2. Nog bland de jobbigaste jag har varit med om. Illamående, migrän och genomblöt är ingen bra kombination. Efter den långa dagen så kändes hotellsängen så fruktansvärt skön.

Måndag: Frukost på starbucks sen blev det mest shopping på 5 th avenue under dagen. Sen blev det till min stora glädje att gå och kolla på huset som är med i the Nanny, har jag velat se en lång tid så nu var det dags :) efter att ha släpat med emma och malin i ca 30 kvarter så kände jag att jag kunde betala 7 dollar på taxi tillbaka. På kvällen blev det avskedsmiddag på Olive garden. Jättemysigt hade vi :) Där pratade vi igenom allt som hänt under veckan och allt som komma skall :)

Tisdag: Frukost på starbucks, resten av tiden fram till lunch bestod av packning för mina shoppinggalna kompisar. Väskorna var fyllda till bredden hahah. Vi checkade ut från hotellet och sen var det dags att säga hej då. Sjukt jobbigt att tänka att jag inte träffar dem på 5 månader eller mer... när jag såg dem åka iväg så fick jag en stark känsla av hemlängtan som höll i sig ända fram tills jag landade i richmond och barnen kom springande imot mig på flygplatsen och sa att de saknat mig. Då kände jag ändå att jag trivs himla bra och att 5 månader eller mer inte är så himla mycket, set har ju redan gått över 7 månader sen jag åkte.

Tack tjejer för fantastiska dagar ihop <3 ingen har så sjuk humor som vi :D Tack för att ni kom :)

1 kommentar:

Malin sa...

bästa resan!! saknar dig och USA! <3